Shubert II, el tímid romàntic

Franz Schubert

 Segona part de la trilogia dedicada al gran romàntic

Viena 1797 - Viena 1828
 

 

Davant l’exhibicionisme controlat i efectiu d’autors famosos, els quals la història ha elevat a la categoria de genials, trobarem l’essència musical en el pla més intimista i pur del romanticisme en l’excel·lent selecció que ens presentarà l’amic Francesc Ventura, el nostre ponent d’avui.

L’obra de cambra de Schubert no s’aparta dels camins que Haydn, Mozart i el mateix Beethoven, havien traçat. Des del punt de vista estrictament formal, Schubert no va innovar res. Les qualitats essencials, el profund calat esotèric que diferencia la música del gran romàntic vienès dels seus il·lustres antecessors, cal trobar-lo en un llenguatge diferent, més personal, caracteritzat per l’exuberant i inesgotable riquesa de la invenció melòdica, la qual dona al seu discurs una flexibilitat d’extraordinari lirisme.

La sessió d’avui, segona de la trilogia que el Disco-fòrum dedica al gran romàntic, ens ofereix, en una acurada selecció, la perspectiva de la capacitat creativa de Schubert.  

Des del principi, la famosa Serenade, (lied nº 4 de  la col·lecció El Cant del Cigne) una de les melodies més entranyables de la història de la música, fins a la majestuosa Obertura de Rosamunda, delicada i alhora contundent mostra del domini simfònic de Schubert, el programa es va desenvolupant pel camí de la perfecció musical.

Emmarcat per aquestes dues obres mestres, en Francesc ens convida, amb aquesta meditada selecció, a fer un breu i apassionat recorregut per les diverses formes musicals del romanticisme alemany schubertià. El Trio per a piano i corda, la Fantasia, la Serenata per a piano,  el Quintet de corda i el memorable Quartet de corda La mort i la donzella, ens introduiran al màgic univers  de sensacions que genera la música de cambra del gran mestre vienès: Música en estat pur!

El fet diferencial entre la música clàssica tradicional i el Jazz artístic es sustenta bàsicament, en que aquest, eludint la interpretació fidel de la lectura d’una partitura, dona tot el protagonisme a la seva figura cabdal: l’intèrpret. La capacitat d’aquest per a expressar, amb instruments musicals, la veu d’un poble que va patir l’exili i l’esclavitud, es el motiu  pel qual el Jazz assoleix el seu caràcter més valuós, intransferible i únic: la improvisació.

Louis Armstrong fou, de ben segur, un dels més fidels intèrprets d’aquesta innovadora i espontània expressió musical, sobre la qual en Manel ens il·lustrarà a bastament.

Selecció

Serenade. Lied nº4. de la col·lecció de lieders El Cant del Cigne, D.952. Orquestra Club Miranda de Venezuela

 Piano trio nº1 en Si bemoll major, D.898 (3er. mov. scherzo-allegro) Munich Artistrio (Slovenia)

 Sonata nº22 en La major, D. 959 (3er. mov. scherzo-allegro-vivace)  Alfred Brendel, piano.

 Wanderer Fantasy en Do major, D.760 (2on. mov. adagio). Eugeny Kissin, piano. 

 Quintet de corda en Do major, D. 956 (finale allegreto). Emerson Quartet, de Nova York, cel·lo, David Finckel

Quartet de corda nº14, en Re menor, D.810. (La mort i la donzella)

 (4t. Mov. Presto) Escher Quartet de Nova York.

 Obertura de Rosamunda en Re major, D.797Filharmònica de Viena.   Director: Ricardo Muti


Presentació

Dimecres, 15 de setembre a les 18.30 del vespre

Comentaris